Latanie dronem daje możliwość odkrywania nowych perspektyw i tworzenia niesamowitych materiałów wizualnych. Razem z rosnącą popularnością tych urządzeń pojawia się także konieczność przestrzegania określonych zasad i regulacji. W świecie, w którym drony dzielą przestrzeń powietrzną z innymi statkami powietrznymi, podstawą jest zrozumienie, gdzie można bezpiecznie latać.
W tym wpisie przeczytasz:
ToggleDlaczego musisz wiedzieć, gdzie można latać dronem?
Przed rozpoczęciem przygody z dronem, musisz zrozumieć, że istnieją pewne ograniczenia i przepisy, które regulują loty tych maszyn.
Drony mogą stanowić zagrożenie dla innych statków powietrznych, ludzi oraz prywatności. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby znać przepisy i je respektować. Wiedza na temat stref, w których można legalnie latać, jest niezbędna i pozwala uniknąć konsekwencji prawnych, a także zapewnić bezpieczeństwo innych.
Każdy operator drona przed rozpoczęciem lotu musi sprawdzić, gdzie jest możliwe i dozwolone korzystanie z tego urządzenia. Fundamentem jest poznanie różnych stref geograficznych i przestrzeganie ich ograniczeń.
Pamiętaj, że latanie dronem powinno przynosić radość i satysfakcję, ale nigdy nie powinno naruszać przepisów ani stwarzać zagrożenia.
Czym są powietrzne strefy geograficzne i kto je wyznacza
W ostatnich latach wprowadzono nowe regulacje dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej, wprowadzając pojęcie stref geograficznych. Strefy geograficzne są fundamentalnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony prywatności w kontekście lotów dronem. Zrozumienie ich jest niezbędne, aby uniknąć potencjalnych problemów i naruszeń przepisów.
Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/947/UE strefa geograficzna to określony obszar przestrzeni powietrznej, który jest wyznaczany przez odpowiednie organy. W Polsce za wyznaczanie tych stref odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Strefy geograficzne są klasyfikowane w kilka kategorii, a każda z nich określa zasady, które obowiązują w danym obszarze.
Przestrzeń powietrzna a drony – podział stref geograficznych
Przestrzeń powietrzna jest podzielona na 5 stref, z których każda ma swoje przepisy dotyczące lotów dronów. Poniżej przedstawiamy podział przestrzeni powietrznej:
Strefy DRA-P
Strefy DRA-P obejmują obszary, w których operacje dronów są surowo zabronione.
W kategorii tej wyróżnia się obszary:
- TSA (Temporary Segregated Area). To obszary czasowo ograniczone, zazwyczaj w okolicach lotnisk wojskowych, gdzie obowiązuje bezwarunkowy zakaz lotów dronem.
- MRT (Military Route). To obszary o specyficznym kształcie obejmujące strefy lotnictwa wojskowego.
- TMA (Terminal Manuvering Area). Są to obszary na sporych wysokościach wokół cywilnych lotnisk.
- MTMA (Military Terminal Manuvering Area). To obszary na wysokościach wokół wojskowych lotnisk.
- TFR (Temporary Feeding Routes). Obszary te składają się z militarnych tras przelotowych, wyznaczonych na określonym pułapie. Chociaż są rzadko używane, trzeba je respektować.
- R (Restricted). To obszary ustalane podczas różnych akcji ratunkowych, bez wcześniejszego powiadomienia. Zezwolenie na lot wydaje osoba uprawniona do utworzenia tego obszaru.
Strefy DRA-R
Strefy DRA-R obejmują obszary, gdzie operacje dronów są możliwe za uprzednią zgodą i na określonych warunkach ustalonych przez PAŻP lub inne upoważnione podmioty.
W tej kategorii prawo wyróżnia:
- MCTR (Military Control Zone), czyli obszary kontrolowane przez lotniska wojskowe. Przepisy dotyczące lotów są ustalane przez Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej.
- TRA (Temporary Reserved Area), czyli obszary zarezerwowane czasowo. Ciągną się wzdłuż wschodniej i północnej granicy naszego kraju i są pod kontrolą Straży Granicznej. Lot jest dozwolony wyłącznie po otrzymaniu pozwolenia jednostki zarządzającej konkretną strefą.
Kategoria ta dzieli poszczególne typy stref DRA-R na:
- DRA-RH (uzyskanie zgody na lot jest wysoce prawdopodobne). Prawdopodobieństwo wynika ze stosunkowo dużej odległości od ogrodzenia lotniska (ponad 6 km), a co za tym idzie – mniejszego ryzyka zakłócenia ruchu lotniczego i wypadków.
- CTR (Control Zone) to obszary kontrolowane przez lotniska cywilne, ponad 6 km od ogrodzenia. Wytyczne ustalane są przez PANSA.
- ATZ (Aerodrome Traffic Zone). To obszary na terenach lotnisk aeroklubowych, ponad 6 km od ogrodzenia. Wytyczne ustalane przez aeroklub.
- DRA-RM (uzyskanie zgody na lot jest średnio prawdopodobne). Prawdopodobieństwo wynika z umiarkowanej odległości od ogrodzenia lotniska (1-6 km) i obecności terenów chronionych. Wiąże się to ze średnim niebezpieczeństwem i ryzykiem ingerencji w ruch lotniczy.
- CTR to obszary kontrolowane przez lotniska cywilne, 1-6 km od ogrodzenia. Wytyczne ustalane są przez PANSA.
- ATZ to obszary na terenach lotnisk aeroklubowych, 1-6 km od ogrodzenia. Wytyczne ustalane są przez aeroklub.
- P (Prohibited). To obszar ponad 500 m od terenu chronionego; loty są z reguły zakazane. W skład strefy wchodzą obiekty państwowe i przemysłowe chronione przez SOP. Lot wymaga więc zgody służb SOP lub danego zakładu.
- DRA-RL (uzyskanie zgody na lot jest mało prawdopodobne). Niskie prawdopodobieństwo wynika z małej odległości od ogrodzenia lotniska (mniej niż 1 km), a także ze względu na obszary wojskowe i tereny chronione. Wiąże się to z wysokim ryzykiem wypadków, zakłóceniem ruchu lotniczego i działań wojskowych.
- Również tu występuje podział na obszary CTR, ATZ, MCTR, P, R i TRA, omówione powyżej.
- Dodatkowo pojawia się tu kategoria D (Danger). Oznacza ona niebezpieczne obszary manewrów wojskowych na poligonie. Loty są dozwolone jedynie za pozwoleniem wojska.
Strefy DRA-I
Strefy DRA-I odgrywają rolę stref informacyjnych. Zawierają niezbędne informacje dotyczące bezpieczeństwa oraz warunków lotów dronem w określonych obszarach.
Strefy DRA-I obejmują również:
- ADIZ (Air Defence Identification Zone), czyli obszary rozciągające się wzdłuż północnej i wschodniej granicy Polski. Zazwyczaj pokrywają się one z DRA-RL (TRA). Niektórzy operatorzy są zobowiązani do przedstawienia planu lotu. Zwolnione z tego obowiązku są jednak drony VLOS o masie do 25 kg oraz drony do 150 kg, odbywające loty w celach sportowych i rekreacyjnych.
- R (Restricted).
- RMZ (Radio Communication Mandatory Zone), czyli obszary o obowiązkowej dwukierunkowej łączności radiowej. Operatorzy dronów muszą wypełnić zgłoszenie lotu Check-in w tych obszarach.
- AREA. To miejsca obecności spadochroniarzy i lotniarzy, zgłoszonych imprez sportowych i obszary zwiększonego ruchu powietrznego.
- LPR. Tworzą je najczęściej obszary wokół lądowisk Lotniczego Pogotowia Ratowniczego, związane z operacjami śmigłowców.
- NW (Navigational Warning) są podobne do obszarów AREA; mają na celu ostrzeganie o zwiększonym ruchu powietrznym. Planując w nich latać, operator drona musi przeprowadzić procedurę Check-in.
DRA-T
Strefy DRA-T to obszary, w których korzystanie z dronów wymaga dodatkowych środków technicznych, takich jak transpondery, by zapewnić bezpieczny ruch lotniczy.
DRA-U
DRA-U to obszary, w których operacje dronów mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług, zgodnie z warunkami określonymi przez PAŻP.
Jak uzyskać mapę stref geograficznych dla lotów dronem
Chcesz sprawdzić, w jakiej strefie geograficznej się znajdujesz i gdzie można latać dronem? Istnieją różne narzędzia i aplikacje, które możesz wykorzystać. Mogą Ci pomóc na przykład programy Check-In lub DroneMap. Jednym z rozwiązań jest też interaktywna mapa dostępna na stronie internetowej ULC. Znajdziesz tam informacje dotyczące aktualnych stref oraz ograniczeń na danym obszarze.
Zdobywaj wiedzę na szkoleniach w SNH Drones
Pamiętaj, że latanie dronem wiąże się z odpowiedzialnością, a przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa jest niezwykle istotne. Udział w specjalistycznych kursach pozwoli Ci zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do bezpiecznego latania.
Realizowane przez nas szkolenia VLOS to doskonała okazja, aby uczyć się od profesjonalistów, którzy podzielą się swoją wiedzą na temat przepisów, procedur oraz obszarów, w których można bezpiecznie latać dronem.
Latanie dronem oferuje wiele możliwości, ale także niesie ze sobą pewne obowiązki. Wiedza na temat stref geograficznych, w których możesz latać, jest niezbędna dla legalności i bezpieczeństwa tej rozrywki. Pamiętaj więc, że przestrzeń powietrzna jest podzielona na różne strefy, a regulacje mogą się różnić w zależności od regionu. Zawsze przestrzegaj przepisów i dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych.